OpenClipart-Vectors / Pixabay

Meriame dĺžku II

Pomôcky: meter, zavinovacie meter, krajčírsky meter, Šuplera, metrický skrutku, pásmo, povrázok s vyznačeným metrom, špagát s vyznačenými decimetre, pravítko 30 cm
Pedagogická poznámka: Žiaci prevádzajú a počas tejto doby nechávam vybrané dvojice premerať rôznymi meradlami šírku katedry.
Pr. 1: Preveď na jednotky v zátvorke.
a) 5m [cm] b) 1200 mm [cm] c) 6km [m]
d) 50 m  [dm] e) 17 m [mm] f) 30dm  [mm]
g) 6cm [mm] h) 4000dm [m] i) 15km  [dm]
a) 5 m = 500 cm b) 1200 mm = 120 cm  c) 6 km = 6000m
d) 50 m = 500dm  e) 17 m = 17 000 mm  f) 30 dm = 3000 mm
g) 6 cm = 60 mm  h) 4000 dm = 400 m  i) 15 km = 150000dm
Pedagogická poznámka: Nadpis posledného stĺpca na tabuli napíšem samozrejme až neskôr.
Šírka katedry meraná rôznymi spôsobmi (výsledky zapisuj do tabuľky) typ merania nameraná hodnota odhad na metre 1 m
špagát s vyznačenými decimetre 8,9 dm centimetrová tyč 90 cm
pravítko 30 cm 89 cm pásmo s milimetrovou stupnicou 89,8 cm
Ako je možné, že sme nezískali rovnaké hodnoty? Ktorá z hodnôt je správna?
Úplne správna nie je ani jedna, nie je možné merať úplne presne, vždy meriame s určitou nepresností, ktorá súvisí s použitým meradlom.
Ak odhadneme šírku stola na 1 m s presnosťou 1m, znamená to, že jeho skutočná dĺžka l leží medzi číslami 0,5 m až 1,5 m (0,5m < / <1,5m ) – polovica dielika na obe strany.
Ak sa nám podarí šírku stola zmerať s väčšou presnosťou, mal by presnejší údaj ležať v rozmedzí, ktoré sme získali pri predchádzajúcom pokuse.
Pedagogická poznámka: Časť žiakov sa ťažko zmieruje s tým, že by katedra nemala šírku 90 cm ( „Prečo by vyrábali pracovnú dosku širokou 89,8 cm?“). V danom mieste má katedra
naozaj 89,8 cm. Dôvodov môže byť viac – doska nie je presná, materiál reaguje na vzdušnú vlhkosť (alebo sa naopak seschnul), samotná drevotrieska je užší, pretože sa na nej ešte lepší
povrchová fólia, ktorá j tenšie než sa čakalo (alebo viac zažehlené), …

Pr. 2: Prečo sme pri meraní 30 cm pravítkom nezískali rovnako presný výsledok ako s milimetrovým pásmom?
Pravítko bolo príliš krátke, museli sme ho posúvať a zrejme sme pri tom neboli dostatočne presní.
Pr. 3: Doplň tabuľku s nameranými hodnotami šírky katedry o posledný stĺpec s rozmedzím, v ktorom leží skutočná hodnota. Zodpovedajú presnejšie namerané hodnoty rozmedzím menej presných meraní?

3
Presnejšie merania zodpovedajú rozmedzím z predchádzajúcich meraní. Jedinou výnimkou je 30 cm pravítko, kde sme urobili chybu pri posunovaní pravítka.
Pr. 4: Pozri si v učebnici na strane 23 fotografie rôznych meradiel. Ktoré z nich poznáš a používal si je pri meraní? Ktoré z nich umožňuje merať vzdialenosti s najväčšou presnosťou? Čím za túto presnosť merania „platíme“ (akú nevýhodu táto presná
meradla majú)?
Najväčší presnosť merania umožňuje posuvné meradlo a mikrometer. Ich nevýhodou je skutočnosť, že umožňujú merať len malej vzdialenosti (do 20 cm).
Pedagogická poznámka: Žiaci poznajú rôzne druhy metrov, ale napríklad Šupler ich videlo len niekoľko a samotné označenie Šuplera nepoznal nikto.
Pr. 5: Odhadni vyznačenej veľkosti nasledujúcich predmetov:
a) dĺžka huby na tabuľu, b) šírka triedy,
c) hrúbka kriedy, d) výška krabičky,
e) hrúbka dosiek zošita.
Vyber pre každú z veľkostí zodpovedajúcej meradlo a odhady skontroluj meraním.
a) dĺžka huby na tabuli
Pravítko, murársky meter: 20 cm.
b) šírka triedy
Pásmo: 6,42 m
c) hrúbka kriedy
Posuvné meradlo, mikrometrický skrutka: 11,8 mm.
d) výška škatuľky
Pravítko, posuvné meradlo: 2,7 cm.
e) hrúbka dosiek zošita.
Mikrometrický skrutka: 0,35 mm.

Pedagogická poznámka: Meradlá vyberajú žiaci z hromady na stole, meranie vykonávam ja.
Neučíme sa merať Šupler ani mikrometrickou skrutkou (látka prvého ročníka). keď som mikrometrický skrutku používal, žiakmi veľmi zaujalo, že ničím neposúva, ale otáčam, ako by nemali žiadnu skúsenosť s posunom po skrutkovici (napríklad od skrutkovanie).
Pr. 6: Zmeraj pravítkom šírku lavice. Porovnaj presnosť svojho výsledku s presnosťou merania pomocou murárskeho metra.
Pravítko (je kratší ako lavica ⇒ merania je ťažké): 43,5 cm.
Murársky meter: 43 cm.
Presnejšie je zrejme meranie murárskym metrom (meriame lavicu naraz).
Pedagogická poznámka: Objavujú sa aj názory, že presnejšie je meranie pravítkom, pretože meter môže byť trochu nakrivo.
Rozdiely v oboch meraní bývajú len u niektorých žiakov, Ti obozretnejšie väčšinou zmeria oboma spôsobmi to isté.
Pedagogická poznámka: Metre deťom rozdávam do lavíc s tým, že až dôjdem na koniec triedy, začnem je od začiatku opäť vyberať. Inak sa meranie preťahuje na niekoľkonásobok, pretože
meter je jednou z najlepších hračiek.
Prečo pravítkom nemeriame rovnako presne ako metrom?
Pravítko je kratšia ako lavica ⇒ musíme ho nastavovať a pri tom robíme chyby (rovnako ako pri merania katedry).
Je možné zmerať lavicu spoľahlivejšie, aj keď budeme mať k dispozícii len pravítko?
Pri meraní pravítkom môžeme urobiť chybu na obe strany (namerať viac aj menej než aká je skutočnosť) ⇒ merania zopakujeme viackrát a spočítame priemer.
Pr. 7: spočítame priemer z hodnôt, ktoré si nameral sa spolužiakmi v jednej lavici a porovnaj ho s
hodnotou nameranou metrom.
Ďalšie merania: 43,3 cm, 42,8 cm.
Priemer:
6
Priemerný výsledok je bližšie k presnejšiemu meranie.
Pedagogická poznámka: Výpočet priemeru je vďaka slovenskej posadnutosti známkami asi jedinou zručností, ktorú môžete predpokladať u každého žiaka.
Vypočítaný priemer je väčšinou bližšie k hodnote nameranej metrom, u jednotlivca však nemáte žiadnu istotu, že meranie takto dopadne. Dôležité je aj to, aby pravítkom merali ešte pred tým než získajú správnu hodnotu pomocou murárskeho metra.
Pr. 8: Má zmysel merať rozmery miestnosti na mm? Prečo?
Nemá, na rôznych miestach by sme získali rôzne hodnoty.

Pr. 9: S akou presnosťou sa meria vzdialenosti medzi mestami? S akou presnosťou sa stavia domy?
S akou sa vyrába nábytok? S akou sa rozmerom záhony na záhrade? S akou sa vyrubujú pozemky? S akou presnosťou sa obrába v súčiastky do strojov?
Vzdialenosti medzi mestami – km,
stavba domov: cm,
nábytok: mm
záhony na záhrade: dm, cm
vymeranie pozemkov: m, dm,
súčiastky do strojů: mm, desatiny aj stotiny mm.
Pr. 10: Zmeraj pravítkom hrúbku listov v učebnici.
Hrúbka listov v učebnici je príliš malá na meranie pravítkom.
Trik: zmeriame hrúbku všetkých listov v učebnici a vydelíme získanú vzdialenosť počtom listov.
Hrúbka učebnice bez dosiek: 6 mm.
Počet listov: 120: 2 60 = (počet strán: 2, pretože každý list má dve strany).
Hrúbka jedného listu: 6: 60 0,1 = mm.
List v učebnici má hrúbku približne 0,1 mm.
Pr. 11: Nájdi postup, ako zmerať pravítkom obvod PET fľaše.
Problém: pravítko je rovné a nejde ohnúť okolo fľaše.
Ovinieme fľašu papierikom, označíme si špendlíkom dva body.

4Vzdialenosť vyznačených bodov potom premeriame.

5
obvod PET fľaše je 20,5 cm.
Pr. 12: 1 meter bol najskôr stanovený ako desetimilióntina zemského kvadrantu (zemský
kvadrant je vzdialenosť pólu od rovníka). Vysvetli, prečo je dĺžka rovníka (obvod zemegule) veľmi blízka hodnote 40 000 km.
Vzdialenosť od pólu k rovníku je desať miliónov metrov 10 000 000 m = 10 000 km a je štvrtinou obvodu Krajina ⇒ obvod Zeme (a teda i rovník) meria 40 000 km.
Domáce bádania: (povinne) Zmeraj dĺžku Tvoje cesty domov. Ak jazdíš autobusom alebo vlakom zmeraj dĺžku cesty zo školy na zastávku alebo zo zastávky domov. Ak ťa vozia autom alebo jazdíš na bicykli, zvoľ časť cesty, ktorú je možné ujsť pešo za menej ako štvrť hodiny.
Priebeh merania a výsledok zapíš a porovnaj s výsledkami merania pomocou jedného z internetových serverov (www.mapy.cz, www.google.com, …).
Domáce bádania: Zisti, akým spôsobom meria prejdenú vzdialenosť cyklopočítač. akým trikom by bolo možné zariadiť, aby meral väčšiu vzdialenosť a väčšiu rýchlosť, než skutočne ujedeš?
Domáce bádania: Navrhni spôsob, ako zmerať čo najpresnejšie výšku školy.
Zhrnutie: Vždy meriame s chybou.